projectleiding | communicatie | gedragsverandering
royal bam groep
DE OPDRACHT:
Program Manager BAM cultuurprogramma
Werkzaamheden Roffa Communicatie:
Voor de afdelingen HR en Communications Group werkte ik als Program Manager aan het nieuwe BAM cultuurprogramma.
Een opdracht met de focus op gedrag, waarden, communicatie en verandering.
Het nieuwe BAM cultuurprogramma kwam tot stand in nauwe samenwerking met de divisies ‘Nederland’ en ‘UK & Ireland’.
BAM definiëerde de nieuwe waarden op innovatieve wijze, door hun eigen mensen bij het proces te betrekken. De nieuwe waarden zijn dan ook geselecteerd en ‘geladen’ door de collagae van BAM zelf. Dit heeft geleid tot 5 waarden die de cultuur bij BAM in de toekomst vorm zal geven.
Waarom hebben BAM’mers de waarden geselecteerd? Omdat de mensen BAM zijn. Zij maken het verschil. Zij verdienen zij een cultuur waarin ze tot bloei komen.
Zo draagt BAM nog verder bij aan het bouwen aan die duurzame morgen.
De nieuwe BAM waarden zijn:
Inclusief – Duurzaam – Betrouwbaar – Eigenaarschap – Samenwerking.
Inclusive – Sustainable – Reliable – Ownership – Collaborative.
Opdracht
Tijdens mijn opdracht heb ik het online onderzoek binnen BAM uitgewerkt, over welke waarden voor BAM medewerkers zelf en voor management van belang zijn. En om op te halen wat een ieder dan precies verstaat of verwacht binnen die kernwaarde.
De kernwaarden moesten worden uitgewerkt in slogans, beschrijvingen, gedragingen en iconen. Een proces waarin de drie divisies nauw samenwerkten en de verschillende culturen, wensen en behoeften een plek moesten krijgen.
Ook bereidde ik een nieuw intern, online BAM value platform voor, waarmee de nieuwe BAM waarden en -gedrag tot de kern van de strategieën en het dagelijks werk van BAM gemaakt wordt. Gedragsverandering op de lange termijn is het doel, dus dit platform gaat de komende jaren mee op BAM’s culturele reis, door de waarden stap voor stap te laden. Een concept met online en offline ontmoetingsmogelijkheden om gesprekken binnen de afdeling of divisie en de bredere BAM-community mogelijk te maken. Mensen kunnen elkaar hier vinden over BAM-waarden en -gedragingen. Een plek waar ideeën, behoeften, ervaringen en kennis over BAM-waarden en -gedragingen worden gedeeld. Een veilige omgeving en beleving waar openheid, saamhorigheid en respect centraal staan.
BAM presenteerde in januari 2023 tevens haar nieuwe duurzaamheidsstrategie:
“Ambitieus. Transparant. Realistisch.
We moeten verder kijken dan vandaag om te bouwen aan een duurzame toekomst.
We hebben al veel duurzame stappen gezet en zullen dat blijven doen.
Samen met jou.
Voor onze kinderen en hun kinderen.
Laten we samen verder gaan.”
Samenwerking
Alles tot stand gekomen in nauwe samenwerking met uiteraard Royal BAM en creatives 0to9.